جبر جغرافیایی یا نقش قوانین بشردوستانه کوروش هخامنشی بر واردات باسمه از چین

در مورد اینکه باید از حذف نام ایران از لیست کشورهایی که کاربران یاهو می‌توانند با آن ثبت نام کنند ناراحت باشیم یا نه به این بستگی دارد که اصولا چقدر یاهو برایمان مهم است واگر هست چه چیز آن.
اگر دلایلی برای اهمیت یاهو به عنوان یک توسعه‌دهنده محیطهای اینترنتی دارید باید برخی نکات را مورد توجه قرار دهید.
۱. یاهو یک شرکت انتفاعی است که با ارائه خدمات گوناگون مرتبط با کامپیوتر و فضای اینترنت مانند هر شرکت دیگری سعی در انتخاب بهترین شیوه‌ها برای افزایش سود و منافع سهامدارانش دارد.
۲. یاهو موسسه ای است که در کشور آمریکا ثبت شده است و سهامداران اصلی آن تابع قوانین دولت آمریکا هستند و اکنون چندین ماه از زمانی که دولت آمریکا موانع جدی برای ارائه هرگونه خدمات به ایران توسط این شرکتها ایجاد کرده است می‌گذرد.
۳. اصلی‌ترین شیوه کسب درآمد برای یاهو فروش خدمات تبلیغات است. تمام صفحات یاهو از صفحه اصلی (قبل از ورود به ایمیل) گرفته تا صفحات مربوط به ایمیل و دیگر خدمات شخصی مثل
yahoo 360, flicker, yahoo groups, ...
دارای انواع و اقسام تبلغات است. به طور بدیهی اصلی ترین مخاطب این تبلیغات شخص کاربر یاهو است. برای یک کاربر ایرانی تا چه اندازه امید وجود دارد که بر روی یکی از تبلیغات کلیک کند. تبلیغات به تمامی مربوط به شرکتهای غیرایرانی و عمدتا آمریکایی است. پس بی معناست اگر بر روی تبلیغاتی که به طور پایه‌ای امکان هر گونه خرید از محصولات آن منتفی است کلیک کند. مگر امکان پرداخت اینترنتی را داشته باشد. حقیقتا تعداد افراد ایرانی که امکان پرداخت اینترنتی دارند چه سهمی از چند میلیون کاربر ایرانی یاهو را شامل می‌شود.
به عبارتی تا پیش از وضع تحریم نیز یاهو با چشمداشت کمترین سود (تقریبا در حد صدقه یا تظاهر به ایده‌های غیرمادی) کاربران درون ایران را تحمل می‌کرد.
۴. داستان تا به رشدنیافتگی زیرساخت اینترنت در ایران نیز ادامه می‌یابد. بیش از یک میلیون کاربر یاهو که از درون ایران به سرورهای یاهو متصل می‌شوند از عقب افتاده ترین راههای ارتباطی برای اتصال به شاهرگ اینترنت استفاده می‌کنند. بدین ترتیب با توجه به انواع فیلترینگهای محتوایی مثل فیلترینگ خبری، سیاسی و از همه مهمتر برای یاهو؛ اخلاقی و نیز محدودیتهای جدی در پهنای باند قابل دسترس علاوه بر ایجاد موانع برای تعقیب آگهی‌های تبلیغاتی، بسیاری از خدمات نوین یاهو مثل امکانات جدید ایمیل در یاهو بتا نیز قابل استفاده نیستند.
۵. به عنوان آخرین نکته و نیز به عنوان یک راه حل برای دوستانی که هنوز به یاهو علاقه مند هستند توصیه می‌کنم که اگر حقیقتا مسائل میهن‌پرستانه و ملی برایتان مهم است باید برایش خرج کنید. مطمئن هستم اگر در طومار اعتراضی شما حداقل امضای ۲۰۰ کاربر درون ایران که حساب کاربری ویژه یاهو را با پرداخت هزینه‌های تعیین شده خریداری کرده‌اند وجود داشته باشد یاهو نام ایران را به لیست باز می‌گرداند. اگر امکان پرداخت این هزینه‌ها را ندارید از تعصبات ملی دست بشوئید و مانند میلیون‌ها کاربر رایگان دیگر یاهو خود را شهروند جهان اینترنت بدانید.

تا اینجا فرض بر این بود که یاهو و رفتارش برایمان مهم است. با این حال نشانه‌های دیگری وجود دارند که حتی دیدگاه‌های یاهو در مواجه با دنیای جدید را به چالش می‌کشانند.

۱. به عنوان مقایسه گوگل توانسته است با تعقیب رویکردی کاملا متفاوت با یاهو نواری از موفقیتهای پی در پی را در زمینه‌های مشترک با یاهو بدست آورد. کافی است موتور جستجوگر، خدمات ایمیل رایگان، خدمات فضای مجازی انجمن‌ها و ارتباطات دوستان، تالارهای گفتگو، خدمات وبلاگ و حتی فروش اینترنتی را در بین این دو مقایسه کنید. دیدگاه یاهو با قرار دادن تبلیغات به عنوان اصلی ترین محل درآمد در مقایسه با دیدگاه اطلاعات محور گوگل کاملا سنتی جلوه می‌کند. گوگل با توسعه و حتی تصاحب هر چه بیشتر فضاهای اینترنتی که کاربران در آن رفت و آمد می‌کنند می‌کوشد بیشترین مواد اولیه لازم برای انواع کالاهای پردازش‌شده‌ی اطلاعاتی جمع آوری کند . این رویکرد آینده‌نگرانه نیز اگر تنها به انحصار یک مجموعه (مثل گوگل) درآید می‌تواند زمینه تولد امپراطوری سلطه گری گردد... (تا بعد)